Emma Kari: Suomea puolustetaan koulutuksen, luonnonsuojelun ja tasa-arvon eturintamassa

11.06.2019

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Emma Kari kiittää uutta hallitusohjelmaa ilmastonmuutoksen torjumisesta ja tasa-arvon sekä koulutuksen edistämisestä. Kari piti 11.6. vihreiden ryhmäpuheen eduskunnan keskustelussa uudesta hallitusohjelmasta.

– Tämän hallitusohjelman ensimmäinen sana on ilmastonmuutos. Hallitusohjelma vastaa ilmastolakkoilijoille: me olemme teidän rinnallanne. Meidän aikuisten tehtävä on tehdä kaikki mitä tarvitaan, jotta ilmaston lämpenemisen saadaan pysäytettyä 1,5 asteeseen ja meidän velvollisuutemme on hoitaa siirtymä hiilineutraaliin Suomeen oikeudenmukaisesti, Kari sanoi.

Oppositiolle Karilla on toive:

– Kirittäkää hallitusta parempaan ilmastopolitiikassa. Vaatikaa, että teemme vielä enemmän ja vielä nopeammin. Päästövähennyksiä on seurattava jatkuvasti. Jos päästöt eivät vähene, ilmastopolitiikkaa pitää kiristää.

Kunnianhimoisten ilmastotoimien ja luonnonsuojelun lisäpanostusten lisäksi hallitus panostaa tasa-arvoiseen koulutukseen.

– Jokaisen lapsen tasa-arvoinen päivähoito-oikeus palautetaan ja varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja pienennetään. Peruskoulun tasa-arvoa ja laatua parannetaan, ja tunnustetaan, ettei tänä päivänä pelkällä peruskoululla enää pärjää. Oppivelvollisuusiän nosto 18 ikävuoteen on selvä viesti tämän puolesta, Kari sanoi.

Kari totesi hallitusohjelman olevan historian vihrein ja feministisin.

– Naisten pätevyyttä vähättelevät ja naisten määrää kauhistelevat kirjoitukset kertovat,  miksi feminismiä tarvitaan. Vuosien hidastelun jälkeen perhevapaat uudistetaan. Perusteettomia palkkaeroja ja raskaussyrjintää ehkäistään. Naisiin kohdistuvaan väkivaltaan puututaan ja turvakotipaikkoja lisätään, Kari luettelee hallituksen tasa-arvoa edistäviä toimia.

Lue puhe kokonaisuudessaan täältä.