Iiris Suomela: Kaiken on muututtava, sillä kuolleella planeetalla ei ole sen koommin velkakelloja kuin hyvinvointivaltiotakaan

17.12.2019

Vihreiden kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan jäsen Iiris Suomela piti tiistaina 17.12. vihreän eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron hallituksen budjettiesityksestä vuodelle 2020. Puheessaan Suomela korosti hallituksen tasa-arvotoimia sekä tavoitetta maailman ensimmäisen hiilineutraalin hyvinvointivaltion rakentamisesta vuoteen 2035 mennessä.

– On hienoa, että Suomi ja pääministeri Marinin hallitus niittävät mainetta maailmalla. Olennaisinta kuitenkin on, että tämä edelläkävijyys näkyy rohkeutena tarttua käytännön toimiin. Tarvitaan uskallusta tunnistaa epäkohtia ja puuttua niihin, vaikka se vaatisi erittäin epämiellyttävien asioiden tuomista julki, Suomela kertoo.

– Sukupuolittunut väkivalta onkin yksi Suomen suurimmista ongelmista, jonka kitkeminen on yksi tämän hallituksen kärkitavoitteista. Teemme seksuaalirikoslain kokonaisuudistuksen ja merkittävät lisäpanostukset palveluihin. Turvakoteja ja seksuaalirikosten uhrien tukikeskuksia perustetaan tällä hallituskaudella ennätystahtiin.

– Väkivaltaan puuttumisen lisäksi yhdenvertaisuus näkyy hallitusohjelmassa muun muassa perhevapaauudistuksen, varhaiskasvatuspanostusten sekä ihmisoikeustyön rahoituksen vahvistamisen kautta. Samalla hallitus rakentaa hiilineutraalia hyvinvointivaltiota yhteensä kahden miljardin euron ilmastotoimilla. Panostusten päälinjat kuvataan valtiovarainvaliokunnan tuoreessa budjettimietinnössä.

Suomela nosti puheessaan esiin, että viime viikon surullisenkuuluisaksi kääntynyt Madridin ilmastokokous vain vahvistaa Suomen ja Euroopan merkitystä ilmastonmuutoksen hidastamisessa:

– Kun suurvaltojen johto kääntyy kohti itsekästä ja lyhytnäköistä oikeistopopulismia, meidän on noustava entistä vahvemmaksi vastavoimaksi puolustamaan maapallon pitämistä elinkelpoisena. Me emme saa antaa tämän maailman bolsanarojen ja trumpien tuhota lasten tulevaisuutta.

Suomela korosti puheessaan, että ilmastotoimilla on kiire nimenomaan lasten ja nuorten tulevaisuuden tähden:

– Nyt on kiire varmistaa, että maapallo on elinkelpoinen vielä 40 vuoden kuluttua – silloin, kun tänä syksynä koulun aloittaneet lapset yltävät eduskunnan keski-ikään eli 47 ikävuoteen. Maailman ensimmäisen hiilineutraalin hyvinvointivaltion rakentaminen ei tapahdu helposti, hätäisesti tai ilmaiseksi, mutta silti se on tehtävä.

Lue koko puhe.