Inka Hopsu: Taloutta on uudistettava ilmaston, luonnon ja ihmisten kannalta kestävämmäksi, jotta koronakriisistä voidaan nousta

01.12.2020

Vihreiden kansanedustaja Inka Hopsu piti 1.12.2020 eduskunnan täysistunnossa ryhmäpuheen. Puheessaan Hopsu sanoi, että valtiot etsivät nyt keinoja oman taloutensa elvyttämiseen – myös EU on sopinut yhteensä 750 miljardin euron vihreän siirtymän elpymispaketista. Hopsu painotti, että koronaelvytyksessä on tärkeää panostaa ilmaston ja luonnon kannalta kestäviin ratkaisuihin, mutta myös esimerkiksi koulutukseen ja kulttuuriin.

– Meidän ei tule jälleenrakentaa vanhaa fossiilitaloutta, vaan panostaa ratkaisuihin, jotka tuovat työllisyyttä ja hyvinvointia myös 2030-luvulla ja eivät enää lisää luonnon köyhtymistä tai kiihdytä ilmastonmuutosta. Voimme sitoutua kunnianhimon tasoon, joka ei ainoastaan aiheuttaisi vähäistä haittaa, vaan ei haittaa ollenkaan, Hopsu sanoi.

Hopsun mukaan Vihreän siirtymän tulee olla mahdollinen myös jokaiselle kotitaloudelle. Siksi ohjelmaan tulee sisältyä tukea esimerkiksi sähkö- ja biokaasuautoilun infraan, rakennusten energiatehokkuuteen ja öljylämmityksen korvaamiseen maalämmöllä.

Hopsu muistutti puheessaan, että tutkimuksen lisäksi tulevaisuuden elinvoimaa turvataan panostamalla nuoriin ja koulutukseen.

– Korona on vaikeuttanut nuorten siirtymää työelämään ja korkeakouluihin, viivästyttänyt opintoja ja leikannut optimismia. Meidän tulee lisätä korkeakoulujen aloituspaikkoja, vahvistaa merkittävästi koko väestön digitaitoja ja -palveluja sekä huolehtia vieraskielisen väestön mahdollisuuksista oppia kieltä, kouluttautua ja päästä osaamistaan vastaaviin töihin, Hopsu sanoi.

Korona on riepotellut myös kulttuurialaa. Hopsun mukaan Vihreät esittävät, että kulttuurin elpymiselle asetetaan myös konkreettinen kahden prosentin tavoite Euroopan parlamentin suosituksen mukaan.

– Koronakriisistä nousemme ja vahvistumme niin, että samalla uudistamme taloutta ilmaston, luonnon ja ihmisten kannalta kestävämmäksi, Hopsu päätti puheensa.

Lue koko puhe.