Jenni Pitko: Kilpailukyvyn parantaminen elvytyksellä on ainoa kestävä tie ulos kriisistä

30.09.2020

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jenni Pitko piti eduskunnan täysistunnossa ryhmäpuheenvuoron 30.9.2020. Puheessaan Pitko vastasi opposition välikysymykseen hallitusohjelman talous- ja työllisyystavoitteiden hylkäämisestä.

Pitkon mukaan nyt on samaan aikaan ratkottava montaa kriisiä ja turvattava ihmisiä ja taloutta pandemian keskellä.

– Me vahvistamme työllisyyttä ja taloutta panostamalla suomalaisten osaamiseen ja koulutukseen.  On tehtävä uudistuksia, jotka parantavat työllisyyttä, sekä tehtävä reilu muutos hiilineutraaliin maailmaan ja pysäytettävä luonnon monimuotoisuuden hupeneminen. Vakavin velan muoto, minkä me voimme jälkeemme jättää, on ilmastovelka. Ja jos me emme toimisi nyt, jättäisimme ilmastovelan maksettavaksi seuraaville sukupolville, Pitko peräänkuulutti.

– Tätä, hyvä oppositio, on todellinen kilpailukyvyn parantaminen. Teemme nyt elvytystä, koska emme halua ajaa taloutta alas. Se on ainoa kestävä tie ulos kriisistä. Samaan aikaan huolehdimme siitä, että elvytyksellä ei palata samaan vanhaan, vaan rakennetaan uutta hiilineutraalia, entistä vahvempaa Suomea, Pitko sanoi.

Pitko muistutti myös talouden ja mielenterveyden yhteydestä.

– Taloutta vahvistetaan myös pitämällä huolta ihmisten jaksamisesta. Suurin syy jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle tänä päivänä on mielenterveyteen liittyvät ongelmat. 9 000 ihmistä lisää työmarkkinoille. Sen voisimme saada, jos puolittaisimme mielenterveyden takia työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien määrän vuosikymmenen loppuun mennessä. Siksi panostus mielenterveyteen on kovan luokan työllisyystoimi, Pitko Sanoi.

– Kun pidämme hyvää huolta ihmisistä, pidämme huolta taloudesta.  Me tarvitsemme hyvinvoivia ihmisiä ja kriisien läpi kestäviä työpaikkoja, Pitko sanoi.

Lue koko puhe.