Maria Ohisalo: Ilmastotyö ei ole tullut vielä päätökseen

11.09.2021

Vihreiden puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo piti linjapuheensa Vihreiden etänä pidetyssä puoluekokouksessa lauantaina 11.9. Ohisalo käsitteli linjapuheessaan tulevaisuuden koulutuksen ja tutkimuksen panostuksia sekä kuluneen viikon budjettiriiheä, jossa päätettiin hiilineutraaliuteen tarvittavista päästövähennystoimista.

– Ei ilmastotyö tietenkään tähän pääty. Vaikka olemme sopineet tarvittavista toimista, on edelleen varmistettava, että ne toteutetaan niin, että päästöt todella vähenevät suunnitellusti eivätkä toimet vesity matkalla, Ohisalo korostaa.

Hallitus sopi, että mahdollisesti tarvittavista lisätoimista päätetään maaliskuussa 2022.

– Tässä arviossa nojaudutaan ministeriöiden virkakuntien lisäksi tutkimuslaitosten ja Ilmastopaneelin arvioon siitä, ovatko jo päätetyt toimet riittävät ja mitä tulisi vielä tehdä. Päätökset tullaan siis pohjaamaan tutkittuun tietoon, ja tästä on hallituksen neuvottelujen päätteeksi mustaa valkoisella. Lisätoimet voivat olla vain sellaisia, joiden vaikuttavuus on aidosti arvioitu, Ohisalo toteaa.

– Toisaalta jos ilmastotoimet etenevät odotettua ripeämmin, voidaan Vihreiden näkemyksestä tavoitevuotta hiilineutraaliudesta 2035 aikaistaa. Missään olosuhteissa vitkutteluun ei ole syytä, sillä ilmastorkiisi kaikkine vaikutuksineen on läsnä täällä jo tänään. Asettaisin itse mielummin hiilineutraaliustavoitteen jo vuoteen 2030, Ohisalo jatkaa.

Ohisalo korosti puheessaan myös sitä, että Suomen Akatemian ensi vuoden rahoituksen turvaamisen lisäksi pitää varmistaa, että tutkimuksen, kulttuurin ja taiteen rahoitus onnistutaan turvaamaan pitkällä tähtäimellä. Samoin satsausten koulutukseen tulee jatkua.

– Kunnianhimon on oltava kyllin korkealla: Suomen on tavoiteltava sitä, että maa palaa PISA-tulosten kärkeen vuoteen 2028 mennessä. Tämä onnistuu vain sillä, että rakennamme koulua, jossa jokainen lapsi saa kasvaa omaksi itsekseen. Koulua, jossa opettajilla ja muulla henkilökunnalla on rauha tehdä työtään, Ohisalo sanoo.

Tulevien kahden vuoden tärkeistä päätöksistä Ohisalo nostaa kaivoslain uudistamisen, perhevapaauudistuksen läpiviennin ja eriarvoisuuden torjumisen.

– Eriarvoisuuden vähentäminen edellyttää myös riittävää sosiaaliturvaa, työllistymistä tukevia palveluja ja vahvaa hyvinvointivaltion turvaverkkoa. Köyhyyden torjunta on ajankohtainen teema kaikissa vaaleissa, myös tulevissa aluevaaleissa, Ohisalo toteaa.

Lue koko puhe