Puolalaiset äänestivät maalleen uuden suunnan ja EU:lle uutta toivoa

19.10.2023

Puolassa äänestettiin viikonloppuna koko Euroopan tulevaisuudelle merkityksellisissä parlamentin ja senaatin vaaleissa. Äänestysaktiivisuus nousi korkeimmaksi sitten kommunismin kaatumisen, 74,4%:iin ja vaalituloksen nyt vahvistuttua oppositio (Kansalaisfoorumi 30,7% , keskustaoikeistolainen Kolmas tie -liittouma 14,4% ja uusi vasemmisto 8,6%) voitti vaalit saadeen 460-paikkaiseen parlamenttiin 248 edustajaa.

Olin yhtenä kolmesta Suomen tarkkailijasta mukana ETYJ:n vaalitarkkailuoperaatiossa ja seurasin vaaleja Varsovassa ja sitä ympäröivällä alueella. Kohtaamani puolalaiset pitivät äänestämistä näissä vaaleissa äärimmäisen tärkeänä oman maansa demokratiakehityksen ja tulevaisuuden kannalta. Moni äänestäjä oli hyvin tunteikas ja koki sekä suurta vastuuta että huolta, mutta toisaalta myös toiveikkuutta muutoksesta. Monin paikoin vaalihuoneet olivat tupaten täynnä ja jonot jatkuivat ulos asti. Useassa paikassa myös äänestysliput loppuivat kesken ja lisälappuja jouduttiin odottamaan jopa tunteja. Vaalisalaisuudesta tai yksityisyydestä ei juuri voinut puhua, kun kokonaiset perheet saapuivat yhdessä äänestämään usean sukupolven voimin.

Vaalien alla oppositiota tukemaan kerääntyi Varsovassa satojen tuhansien ihmisten mielenosoitus, vaalipäivänä vaalipaikkoihin kohdistui ainakin kolme pommiuhkausta evakuointeineen ja itse kampanja-aika sisälsi paljon vihapuhetta sekä vihan lietsontaa mm. paikallisten median ja kansalaisjärjestöjen edustajien mukaan. Vihaa kohdistettiin niin ukrainalaisiin, EU:hun, seksuaalivähemmistöihin, naisiin, Saksaan ja saksalaisiin, oppositiopoliitikkoihin ja etenkin opposition johtohahmoon, entiseen pääministeriin Donald Tuskiin (Kansalaisfoorum PO).

Konservatiivinen, maata johtanut Laki ja oikeus- puolue (PiS) johti vaalien alla gallupeissa ja sai myös vaaleissa eniten ääniä ja 194 paikkaa parlamenttiin, sen liittolainen äärioikeistolainen Konfederaatio sai vain 7,2% äänistä, mikä ei riitä hallituksen muodostamiseen. Heidän kannatuksensa on suurinta etenkin suurten kaupunkien ulkopuolella. PiS on kahdeksanvuotisen hallitusvastuunsa aikana vienyt maata kohti Unkarin tietä, kaventanut tuomioistuinten riippumattomuutta, kiristänyt seksuaalivähemmistöjen oikeuksia ja lehdistön vapautta, lähes poistanut aborttioikeuden sekä heikentänyt oikeusvaltiota niin paljon, ettei Puola ole täyttänyt EU:n oikeusvaltiovaatimuksia. Yhteiskunta on tänä ajanjaksona vahvasti polarisoitunut, eikä puolueiden yhteistyölle näytä olevan jatkossakaan suuria mahdollisuuksia. PiS:n voitto olisi entisestään vaikeuttanut Puolan EU-yhteistyötä, sillä heillä ei vaikuta olevan aikomustakaan ryhtyä EU:n vaatimaan oikeusvaltion vahvistamiseen. Sen sijaan oppositiojohtaja Tusk lupaa EU-solmujen ja sitä myötä rahoituksen aukeavan. Eurooppalaisen yhteistyön kannalta on tärkeää, että Unkari menettää nyt liittolaisensa ja esimerkiksi ilmastopolitiikassa vastahankainen hallitus vaihtuu nyt rakentavampaan.

PiS yritti käyttää vaaliaseenaan myös kansanäänestystä, joka toteutettiin vaalien yhteydessä. Näkemystä kysyttiin neljään PiS:n agendaa vastaavaan kysymykseen: 1) valtion yritysten myynti 2) eläkeiän nosto 3) tuhansien laittomien siirtolaisten vastaanotto Lähi-Idästä ja Afrikasta  EU-byrokraattien vaatimusten mukaan ja 4) raja-aidan purku Valko-Venäjän rajalta. Oppositio pyysi, etteivät äänestäjät osallistuisi jopa valheellista tietoa levittävään kansanäänestykseen, sillä saavuttaessaan alle 50% äänistä tulosta ei huomioitaisi. Näin tapahtuikin korkeasta äänestysaktiivisuudesta huolimatta! Itsekin todistin jopa 90-vuotiaiden rouvien kieltäytymistä kansanäänestyksen lipukkeista.

Uudella johdolla ei ole tiedossa helppo alku. Agendalla ovat Ukrainan sota, kansallinen turvallisuus, korkea inflaatio, Puolan talouden huolet laajemmin ja edellisen hallinnon perintö. Puolalla voi olla edessään EU:n liiallista alijäämää koskeva menettely ensi vuonna. Paine julkisen sektorin palkkojen nostoon on kova ja oppositiokoalition toimintaan saaminen vaatinee myös eri puolueiden vaalilupausten huomiointia.

Kurssin kääntämistä vaikeuttanee myös se, että Puolan presidentillä Andrzej Dudalla on läheiset suhteet Laki- ja oikeus -puolueeseen ja yhä veto-oikeus lainsäädännössä, ellei 3/5 parlamentin jäsenistä sitä kumoa.

Puolan vihreät (Zieloni) osallistui vaaleihin osana kansalaisfoorumia sai vaaleissa läpi kolme kansanedustajaa. Vihreät kaikissa maissa jatkavat työtä demokratian, ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja kestävän yhteiskunnan puolesta.

Puolan vaalitulos antaa toivoa, että harvainvaltaistuneissakin maissa on vielä mahdollista vaihtaa valta ja muuttaa politiikan suuntaa!