Rakennetaan Suomea, jossa kukaan ei pelkää olla oma itsensä

17.05.2020

Tänään vietetään kansainvälistä homo- ja transfobian vastaista päivää. Päivän vietto muistuttaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamasta syrjinnästä. Yhdenvertaisen Suomen rakentaminen ja syrjinnän kitkeminen on meidän kaikkien asia.

Aidosti yhdenvertaisen Suomen rakentaminen vaatii yhä työtä. Syrjiviä rakenteita riittää yhä purettavaksi. Yksi räikeimpiä esimerkkejä on ihmisoikeuksia polkeva translaki. Lisääntymiskyvyttömyyden vaatiminen sukupuolenkorjausprosessin yhteydessä ei kertakaikkiaan ole hyväksyttävää.

Itsemääräämisoikeus ja mahdollisuus tehdä omat päätökset omasta elämästään kuuluvat jokaiselle. Translain uudistaminen on tärkeä askel matkalla kohti yhdenvertaisempaa Suomea.

Kuten vähemmistöjen kohdalla usein on, valtaväestön tietoisuus seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen historiasta ja kamppailuista on monin tavoin vajavaista. On helppo tuudittautua ajatukseen, että Suomessa asiat ovat keskimäärin paremmin kuin monessa muussa maassa. Tosiasia kuitenkin on, että myös Suomi on syyllistynyt toiseuttamiseen ja syrjintään siinä missä muutkin maat.

Lisäämällä tietoisuutta voimme tuoda yhä näkyvämmäksi sitä, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä on aina ollut ja että Suomi on monen muun valtion tavoin suhtautunut yliolkaisesti heidän kohtaamiinsa haasteisiin ja syrjintään.

Vihreissä uskomme Suomeen, jossa ei olisi “meitä” ja “heitä”, vaan yhteiskuntaan, jossa ihmiset ovat yhdenvertaisia sukupuoleen, ihonväriin, seksuaaliseen suuntautumiseen tai mihin tahansa inhimilliseen ominaisuuteen katsomatta.

Sellaisen maailman eteen teemme töitä joka päivä, askel kerrallaan. Erityisen tärkeää se on nuorten ja tulevien sukupolvien kannalta.

Meidän on rakennettava sellaista Suomea, jossa kukaan ei pelkää olla oma itsensä.