Saara Hyrkkö: Koulutuksen kehittämisessä suunta kohti hyvinvoinnin ja tasa-arvon vuosikymmentä

05.05.2021

Vihreiden kansanedustaja Saara Hyrkkö piti 5.5.2021 vihreän eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron eduskunnan täysistunnossa osana koulutuspoliittisen selonteon lähetekeskustelua. Puheessaan Hyrkkö korosti, että koulutuksen kehittämisessä otetaan nyt suunta kohti hyvinvoinnin ja tasa-arvon vuosikymmentä.

– Koko suomalaisen yhteiskunnan kivijalka on ajatus siitä, että kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa. Sen toteutumista ei kuitenkaan tule pitää itsestäänselvyytenä. On aika laittaa perusasiat kuntoon kouluissa. Riittäviä resursseja, tukea lapsille ja nuorille, arvostusta osaaville opettajille. Terveitä tiloja ja turvallisia koulupäiviä, Hyrkkö totesi.

Hyrkön mukaan koronalla on ollut järisyttävän suuri vaikutus lasten, nuorten ja opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimiseen.

– Tilanteen korjaaminen vie todennäköisesti vuosia. Vihreät on ehdottanut monivuotista tukipakettia, jolla poikkeusolojen aikana syntynyttä oppimis- ja hyvinvointivajetta paikataan. Puoliväliriihessä hallitus sopi, että tämä työ käynnistyy pikaisesti, Hyrkkö sanoi.

Hyrkön mukaan koulutuspoliittisen selonteon tavoitteena on, että tulevaisuudessa vähintään puolet nuorista suorittaa korkeakoulututkinnon.

– Vihreille oli tärkeää linjata, että aloituspaikkojen lisäys ei tarkoita tinkimistä koulutuksen laadusta. Lisäksi Vihreät on ehdottanut, että Suomi sitoutuisi nostamaan koulutuksen rahoituksen pohjoismaiselle tasolle. Toivottavasti eduskunta ottaa tästä kopin, Hyrkkö vetosi.

– Sivistys on niin yksilöiden kuin yhteiskunnankin vapauden tae. Kyse ei ole vain osaamisen, tiedon ja taitojen kartuttamisesta, vaan myös ihmisenä kasvamisesta, yhteisöön kuulumisesta ja uuden luomisesta. Kouluissa kasvaa parempi huominen, Hyrkkö päätti puheensa.

Lue koko puhe.