Taloyhtiöiden lainaongelmiin tulee puuttua ripeästi

17.12.2021

Aiemmin maaseututaajamien taloyhtiöillä ilmeni vaikeuksia saada lainoja välttämättömiin remontteihinsa. Nyt sama ongelma on levinnyt jo suurempiin kaupunkeihin.

Isännöintiliiton kyselyn mukaan noin 15 prosenttia putkiremonteista jää toteutumatta puuttuvan rahoituksen vuoksi. Vuonna 2020 vastaava luku oli kuusi prosenttia.

Jos asuntojen neliöhinta on alle 1500 euroa, rahoituksen saaminen ei ole enää itsestäänselvyys. Isännöintiliiton mukaan rahoitusvaikeuksien takia taloyhtiöiden korjauksia joudutaan yhä useammin pilkkomaan, pienentämään ja muuttamaan.

Pankkien omien sääntöjen mukaisesti taloyhtiöt saavat lainaa korkeintaan puolet yhtiön keskimääräisestä neliöhinnasta. Alhaisten neliöhintojen alueilla taloyhtiöt joutuvat usein turvautumaan osakkaiden omiin lainoihin. Kaikki osakkaat eivät välttämättä saa lainaa.

Lainojen vakuuskysymykset ovat erityisen ajankohtaisia 70-luvulla rakennusbuumin aikana nousseissa kerros- ja rivitaloissa. Putki- ja muut remontit ovat edessä lähes koko maassa.

Tilanne on huonontunut nopeasti. Hyvin toimivat taloyhtiöt jäävät vaille rahoitusta vakuusarvojen takia.

Ikäihmisiä kannustetaan asumaan kotona yhä pidempään. 70-luvulla rakennettujen talojen pitäminen kunnossa ja remontointi ikäihmisille sopiviksi ovat perusedellytyksiä, jotta tähän voidaan päästä.

Suurin osa kansallisvarallisuudestamme on kiinni rakennetussa ympäristössä. Ei ole kansantaloudellisesti järkevää antaa keskeisen osan kansallisvarallisuudestamme mennä huonoon kuntoon. Ympäristön kannalta vanhojen rakennusten rapistuminen on valtava rasite, jos rapistuneiden talojen tilalle rakennetaan betonista uudisrakennuksia siellä, missä on kysyntää ja tarvetta.

Inhimilliseltä kannalta kyse on usein ihmisten elämäntyöstä. Iso osa kansalaisista on sijoittanut asuntoihinsa. Jos kiinteistöihin ei tehdä remontteja, niin niiden arvo laskee tai pahimmassa tapauksessa muuttuu arvottomaksi. On suuri inhimillinen tragedia, jos usein koko elämän ajan kerrytetty varallisuus häviää remonttirahoituksen pullonkaulojen vuoksi.

Asuntokantaa ei saa päästää rapistumaan rahoituksen pullonkaulojen takia. Remontteja on pikemminkin kannustettava.

Alueellisen yhdenvertaisuuden takia on tärkeää, että saamme organisoitua vaikeuksissa oleville taloyhtiöille valtion takuujärjestelmän. Luonteva paikka takuiden järjestämiseen olisi ARA. Siellä käsittelyajat ovat tosin pitkiä jo nykyisin ja järjestelmä vaatii tukea. Muita vaihtoehtoja voisi etsiä suoraan pankkijärjestelmän kautta.

Ongelma pitää korjata ripeästi.

Hanna Holopainen on kansanedustaja ja Vihreiden varapuheenjohtaja. Kuopion vihreiden puheenjohtaja Petteri Heikkinen suunnittelee työkseen taloremontteja. Hän toimii toimitusjohtajana suunnitteluyhtiössä.

Lue lisätietoja YLEn uutisista täältä ja täältä.