Maria Ohisalo: Huomenna Suomi on Vihreä

30.01.2021

Vihreät avasi kuntavaalikampanjansa etänä järjestetyssä Vihreässä puheenjohtajapäivässä 30. tammikuuta. Puheenjohtaja Maria Ohisalo kertoi linjapuheessan Vihreiden vaalikampanjan askelmerkit.

–Tässä ajassa on ratkaistavana ilmastokriisi, luontokato ja ihmisille tärkeiden arjen palveluiden tulevaisuus tilanteessa, jossa monen kunnan talous on tiukalla. Ratkaisut voidaan löytää, kunhan pidämme kiinni vahvuuksistamme – päättäväisyydestämme ja kyvystämme asettua toisen ihmisen asemaan. Ne ovat kantaneet meitä suomalaisia ennen ja niitä tarvitaan matkalla eteenpäin, sanoo Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo.

–Näissä kuntavaaleissa on kyse siitä, päätämmekö yhdessä tehdä parempaa huomista. Vihreät haluaa pitää heikoimpien, pienten ja luonnon puolta silloinkin, kun ajat ovat vaikeat. Nyt on aika rakentaa kestävää tulevaisuutta. Siksi sloganimme on “Huomenna Suomi on vihreä”, Ohisalo sanoo.

–Kunnilla on Suomessa paljon valtaa. Kunnissa voimme torjua ilmastonmuutosta, panostaa koulutukseen, suojella arvokasta luontoamme, tukea heikoimpia ja vahvistaa hyvinvointia, mielenterveyttä ja tasa-arvoa. Kunnissa voimme tehdä reilun muutoksen, Ohisalo summaa Vihreiden kuntavaaliteemoja.

Vihreiden puoluesihteeri Veli Liikasen mukaan tavoitteena on, että näissä vaaleissa vihreää ehdokasta voi äänestää useammassa kunnassa kuin koskaan aikaisemmin.

–Olen kuullut esimerkiksi Porvoon, Kangasniemen ja Raahen suunnalta viestiä siitä, miten ehdokaslistoilla on jo nyt yhtä paljon ihmisiä kuin koko viime vaaleissa. Ehdokashankinta onkin edennyt koko maan tasolla ripeämmin kuin neljä vuotta sitten, Liikanen sanoo.

–Vihreiden tavoitteena on kaikkien aikojen paras kuntavaalitulos. Tavoitteenamme on myös olla pääkaupungin suurin puolue. Ei ole samantekevää, kuka ja ketkä pääkaupunkia johtavat, kun rakennetaan kestävää tulevaisuutta tälle maalle. Vihreillä on kaikki mahdollisuudet nousta Helsingin suurimmaksi puolueeksi, Liikanen toteaa.

Vihreiden etätapahtumana järjestettyyn puheenjohtajapäivään osallistui ennätykselliset yli 200 puheenjohtajaa eri puolilta Suomea. Avauspuheenvuoron pitivät puheenjohtaja Maria Ohisalo, Veli Liikanen ja Anni Sinnemäki, joka on Vihreiden ehdokas Helsingin pormestariksi. Vihreiden kuntavaaliohjelman hyväksyy puoluevaltuuskunta kokouksessaan 20.–21. helmikuuta ja ohjelma julkaistaan sen jälkeen.

Maria Ohisalon puhe kokonaisuudessaan

Anni Sinnemäen puhe kokonaisuudessaan