Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto haastaa Petteri Orpon sitoutumaan tarvittaviin ilmastotoimiin

23.08.2018

Vihreät julkistivat eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Kouvolassa kunnianhimoisen ilmastoavauksen, joka asettaa tavoitteiksi fossiilisista polttoaineista luopumisen nopealla aikataululla ja täyden hiilineutraaliuden vuoteen 2040 mennessä.

Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Touko Aalto haastaa kokoomuksen puheenjohtajan, valtionvarainministeri Petteri Orpon näyttämään, onko kokoomus valmis tarvittaviin toimiin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ennen kuin on liian myöhäistä.

– Kokoomus on julkistanut kesäkokouksessaan ympäristöavauksen, jossa puhutaan kauniita ilmastonmuutoksen pysäyttämisestä. Samaan aikaan valtionvarainministeri Petteri Orpo esittelee budjetin, joka pahentaa ilmastonmuutosta torjumisen sijaan. Fossiilisten polttoaineiden tukia jaetaan Orpon budjetissa ensi vuonna miljardin euron verran. Ympäristönsuojelun määrärahoja on tämän hallituskauden aikana merkittävästi leikattu ja soidensuojeluohjelman kokoomuslainen ministeri jäädytti jo viime vaalikaudella, Aalto sanoo.

– Vihreät esittävät, että kivihiilestä, polttoöljystä ja -turpeesta luovutaan 2020-luvulla ja maakaasusta 2030-luvulla. Fossiilienergian tuet tulee ajaa alas kymmenen vuoden kuluessa. Välittömästi on käynnistettävä tiekartan valmistelu siitä, miten Suomesta tehdään hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä. Äänestäjillä on oikeus tietää: Ovatko kokoomus ja Petteri Orpo valmiita sitoutumaan näihin tavoitteisiin? Aalto kysyy.

Aalto muistuttaa, että kokoomuksella ja Petteri Orpolla on budjettiesityksessään tilaisuus nyt näyttää, onko se valmis korjaamaan virheensä ja siirtymään puheista tekoihin:

– Ilmastolle haitallisten tukien alasajo kymmenessä vuodessa pitää käynnistää nyt. Tällä hetkellä ministeri Orpon budjettiesitys jakaa kolme kertaa enemmän tukia fossiilienergialle kuin uusiutuvalle energialle. Onko kokoomuksella rohkeutta kajota tähän ja oikeasti muuttaa asioita? Odotan tähän vastauksia hallituksen budjettiriiheen mennessä, Aalto sanoo.