Jaakko Mustakallio: Miksi demarit antaa VR:n romuttaa käyttökelpoista lähijunakalustoa?

20.02.2021

Vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio puhui etänä 20.2. pidetyssä Vihreiden puoluevaltuuskunnassa Vihreiden tavoitteesta tuplata lähijunaliikenteen piirissä olevien suomalaisten määrä miljoonasta kahteen. Mustakallio nosti esiin myös mielenterveystyön tärkeyden.

Mustakallio vaati puheessaan, että suurten kaupunkiseutujen joukkoliikennetoimijoilla, olisi samanlainen oikeus kilpailuttaa junaoperaattoreita ja omistaa omaa junakalustoa kuin HSL:llä.

– Lähijunaliikenne on hopealuoti sujuvaan arkeen ja liikenteen päästöjen vähentämiseen. Arvoisa omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd.), miksi VR edelleen romuttaa veronmaksajien omistamaa, täysin käyttökelpoista lähijunakalustoa, joka voisi kuljettaa ihmisiä Tampereella, Oulussa, Turussa tai Lappeenrannassa, Mustakallio kysyy.

– Kysyn myös liikenneministeri Timo Harakalta (sd.), miksi hallitusohjelmassa sovittua VR:n monopolin purkamista kierretään valmistelemalla liki kymmenen vuoden ostopalvelusopimus ministeriön ja VR:n välillä, joka ei mahdollista sujuvaa lähijunaliikennettä muualla Suomessa, Mustakallio jatkaa.

Hallitus on sopinut liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä. Vihreät teki esityksen vanhojen lättähattujunien seisakkeiden palauttamisesta ja lähijunaliikenteen pilotoinnista Tampereen, Turun, Oulun, Lappeenrannan, Lahden ja Kouvolan kaupunkiseuduilla, jolla päästöjä voitaisiin vähentää jopa 98-prosenttia verrattuna yksityisautoliikenteeseen.

Mustakallio nosti esiin, että mielenterveyspalvelut ovat olennainen teema myös kuntavaaleissa.

– Me Vihreät olemme johtava mielenterveyspuolue. Olemme murtaneet hiljaisuutta aiheen ympärillä, puolustaneet pääsyä mielenterveysavun piiriin, riippumatta lompakon paksuudesta, iästä tai asuinpaikasta, Mustakallio toteaa.

– Mielenterveyspalveluiden kestämättömät jonot ovat vain pahentuneet koronapandemian myötä. Viime vuoden marraskuussa ensimmäistä kertaa mielenterveyden sairaspoissaolot ylittivät muut sairaspoissaolot. Nämä palvelut on vihdoin tuotava helposti saataviksi. Terapiatakuu takaisi nopean hoidon jokaiselle, Mustakallio korostaa.

Lue koko puhe

Vihreiden esitys lähijunaliikenteen kehittämisestä