Emma Kari: Vihreä eduskuntaryhmä tukee hallituksen toimia epidemian hoitamiseksi

17.03.2020

Vihreiden kansanedustaja Emma Kari piti tiistaina 17.3.2020 eduskunnan täysistunnossa ryhmäpuheenvuoron. Puheessaan Kari korosti, että elämme juuri nyt hyvin poikkeuksellista aikaa ja että Suomi on ryhtymässä täysin poikkeuksellisiin toimiin epidemian hidastamiseksi.

– Meillä on ollut etuoikeus elää vakaassa maassa, jossa ajatus poikkeustilasta on ollut jotain kaukaista. Jotain mitä tapahtuu toisissa maissa tai toisessa ajassa. Nyt me olemme ne ihmiset, joiden tehtävänä on viedä Suomi läpi poikkeuksellisen kriisin. Meidän edessämme on aika, joka tulee muuttamaan tätä maata. Me päätämme yhdessä, mihin suuntaan, Kari sanoi.

Kari korosti puheessaan, että tilanteen vaatima fyysinen etäisyys ei saa tarkoittaa yksin jättämistä.

– Soittakaa. Jutelkaa. Kuunnelkaa. Me suojaamme nyt mummojamme ja vaarejamme, isiämme ja äitejämme, sekä niitä jo valmiiksi sairaita ihmisiä, joille virus voi olla kohtalokas. Me pidämme heihin nyt fyysistä etäisyyttä rakkaudesta. Kaikessa muussa mielessä nyt on aika pitää rakkaat entistäkin lähempänä, Kari totesi.

Kari muistutti puheesssaan koko maailman olevan tässä kriisissä yhdessä.

– Me etsimme ratkaisuja ja parannuskeinoa yhteistyössä. Suljemme rajojamme vain, jotta voimme avata ne uudelleen. Rajoitamme vapauttamme vain, jotta vapauden rajoitukset voidaan taas purkaa. Me tarvitsemme nyt toisiamme. Korona voitetaan vain, koska koko maailma kamppailee sitä vastaan, Kari sanoi.

Terveydenhuollolle Kari lupasi tukea:

– Lääkärit, sairaanhoitajat, ensihoitajat lähihoitajat ja siivoojat tekevät nyt kaikkialla maassa korvaamatonta työtä. Nämä ihmisten ansaitsevat kaiken tukemme ja kiitollisuutemme. Terveydenhuolto saa kaiken tarvitsemansa. Viruksen hoitaminen ei tule jäämään rahoituksesta kiinni.

Kari päätti puheensa kertoen Vihreän eduskuntaryhmän antavan täyden tukensa Marinin hallitukselle:

–  Koko eduskunta, koko Suomi kantaa nyt yhdessä vastuuta, jotta meidän vanhempamme ja lastemme isovanhemmat olisivat turvassa. He ovat koko ikänsä tehneet töitä meidän puolestamme. Nyt on meidän vuoromme. Me teemme tämän heidän takiaan. Ja me selviämme kyllä. Vihreä eduskuntaryhmä tukee hallituksen toimia epidemian hoitamiseksi ja kannattaa valmiuslain käyttöönottoa.

Lue koko puhe.