Touko Aalto

Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu

Olen keskisuomalainen ensimmäisen kauden kansanedustaja, puolueen puheenjohtaja ja Jyväskylän kaupunginvaltuutettu.  Teen politiikkaani kestävän talouden, toimivien hyvinvointipalveluiden sekä puhtaan luonnon teemoilla. Politiikan sisältöjen ohella haluan korostaa ratkaisu- ja yhteistyökeskeistä toimintatapaa. Hyvällä idealla ei ole puoluekirjaa eikä politiikassa saavuteta yksin mitään.

Poliittinen matkani alkoi Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan edustajistovaaleissa syksyllä 2007. Lähdin mukaan tehdäkseni omalta osaltani sen muutoksen, jonka haluan yhteiskunnassa nähdä: puolustaa aina ja kaikessa heikommassa asemassa olevia ja turvata puhtaan luonnon sekä ilmaston tuleville sukupolville. Matka on jatkunut aina tähän päivään saakka muun muassa erilaisten kunnallisten ja maakunnallisten luottamustoimien kautta.

Haluan taata, että jokainen ihminen saa yhdenvertaiset ja tasa-arvoiset mahdollisuudet edetä elämässään ja että jokaiselle tarjotaan oikeus ja mahdollisuus yhtäläisiin ja oikea-aikaisiin hyvinvointipalveluihin. Tämä on kaiken oikeudenmukaisuuden lähtökohta, josta on pidettävä kiinni.

Vapaa-ajalla harrastan voimaharjoittelua ja palloilulajeja – sen minkä nivelet kestävät –, olen elokuvien ja musiikin suurkuluttaja sekä nautin belgialaisoluista.