Kansanedustajat

00102 EDUSKUNTA
p. (09) 4321

Kansanedustajat

Vihreiden eduskuntaryhmään 2019-2023 kuuluu 20 kansanedustajaa. Vihreillä on kansanedustajia yhteensä kahdeksasta vaalipiiristä.

Outi Alanko-Kahiluoto

Kansanedustaja

Olen neljännen kauden kansanedustaja Itä-Helsingistä. Koulutukseltani olen filosofian tohtori. Taustaltani olen kirjallisuuden opettaja ja tutkija Helsingin yliopistosta, missä olen myös väitellyt. Olin töissä Helsingin yliopistossa Taiteiden tutkimuksen laitoksella kolmentoista vuoden ajan ennen valintaani kansanedustajaksi vuonna 2007.

Tiina Elo

Kansanedustaja

Ensimmäisen kauden kansanedustaja, ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja Uudeltamaalta. Kaupunginvaltuutettu Espoossa vuodesta 2009. Ilmastokriisiin ja luontokatoon on löydettävä kestävät ratkaisut.

Bella Forsgrén

Kansanedustaja

Olen nuori, jyväskyläläinen yhteiskuntapolitiikan opiskelija ja ensimmäisen kauden kansanedustaja, joka vietti lapsuutensa Äänekosken syrjäkylillä. Toimin myös valtuutettuna kotikaupungissani. Uskon, että yhdessä tekemällä voi saada aikaan yhteiskunnallista muutosta!

Pekka Haavisto

Ulkoministeri ja kansanedustaja

Toiminut YK:n ja EU:n tehtävissä konfliktialueilla. Suomen Setlementtiliiton hallituksen puheenjohtaja ja Kirkon Ulkomaanavun hallituksen jäsen. Ympäristöministeri 1995-1999, kehitys- ja omistajaohjausministeri 2013-2014. Harrastukset: lukeminen, pyöräily, kulttuurin takapihat. Vaalilause: ”Maailma muuttuu kun sitä muutetaan.”

Atte Harjanne

Kansanedustaja

Olen 36-vuotias vihreä diplomi-insinööri, kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Helsingin Kalliosta. Ilmastonmuutoksen hillintä, luontokadon pysäyttäminen ja vapaan, tasa-arvoisen demokratian ja sivistyksen puolustaminen ovat minulle tärkeintä politiikassa.

Satu Hassi

Kansanedustaja

Kokemusta maailman muuttamisesta eduskunnassa 15, ministerinä 3 ja EU-parlamentin jäsenenä 10 vuoden ajan. Ykkösasiat ilmasto, perustulo ja monikulttuurisuus.

Mari Holopainen

Kansanedustaja

Olen helsinkiläinen kansanedustaja ja kauppatieteilijä, joka uskoo, että maailman pelastaminen vaatii rohkeutta ja tutkittua tietoa. Ennen valintaani kansanedustajaksi toimin väitöskirjatutkijana Aalto-yliopistossa tuotantotalouden laitoksella.

Hanna Holopainen

Kansanedustaja

"Haluan jättää tuleville sukupolville maailman, joka voi nykyistä paremmin."

Inka Hopsu

Kansanedustaja

Olen kansanedustaja, Espoon kaupunginvaltuutettu ja Uudenmaan maakuntahallituksen jäsen. Teen työtä laadukkaan koulutuksen puolustamiseksi. Panostus lapsiin, nuoriin ja perheisiin on satsaus tulevaisuuteen!

Saara Hyrkkö

Kansanedustaja

Olen vihreä kansanedustaja, diplomi-insinööri ja pienen pojan äiti Espoosta. Olen periksiantamaton paremman maailman tekijä, analyyttinen optimisti ja toimeen tarttuva feministi. Olen mukana politiikassa puolustaakseni koulutusta, tasa-arvoa, ihmisoikeuksia, mielenterveyttä ja tietenkin ympäristöä.

Heli Järvinen

Kansanedustaja

Heli on vankka ympäristön, tasa-arvon, liikunta- ja kulttuurimahdollisuuksien sekä yrittämisen puolestapuhuja.

Emma Kari

Kansanedustaja ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja

Minusta yhteiskunnan hyvyyttä mittaa se, miten kohtelemme heikoimpia. Olen Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja kolmen lapsen äiti. Uskon, että tasa-arvoinen Suomi, joka ei jätä kadulle edes paperitonta siirtolaisäitiä, on meille kaikille parempi paikka elää.

Noora Koponen

Kansanedustaja

Olen kahden lapsen äiti, fysioterapeutti, Espoon kaupunginvaltuutettu sekä ensimmäisen kauden kansanedustaja. Toimin Hyvinvoiva Espoo -kehitysohjelman vpj:na sekä autismiliiton kouluttamana kokemusasiantuntijana. Syksyllä 2020 julkaistiin esikoiskirjani "Jos mä oon oikee - Nuutin tarina". Alun alkaen ajauduin mukaan politiikkaan puolustaessani erityislasten opiskeluoikeuksia.

Krista Mikkonen

Ympäristöministeri ja kansanedustaja

Haluan tasa-arvoisen Suomen, joka huolehtii ympäristöstään, suojelee luontoaan, pitää huolta heikoimmista, torjuu köyhyyttä ja kantaa globaalin vastuunsa.

Kuva Maria Ohisalosta

Maria Ohisalo

Puheenjohtaja, sisäministeri, kansanedustaja

Olen Itä-Helsingin Vesalassa syntynyt ja eri puolilla Itä-Helsinkiä kasvanut yhteiskuntatieteiden tohtori, kansanedustaja ja vihreiden puheenjohtaja.

Pirkka-Pekka Petelius

Kansanedustaja

Luonnonsuojelu ja koulutus ovat minulle tärkeintä politiikassa. Olen tulevaisuusvaliokunnan varapuheenjohtaja ja sivistysvaliokunnan jäsen. Lisäksi toimin eduskunnan ympäristö- ja luontoryhmän puheenjohtajana.

Jenni Pitko

Kansanedustaja

Olen pohjoisin vihreä kansanedustaja Oulusta. Olen arkkitehti, toisen kauden kaupunginvaltuutettu ja innokas luonnossa liikkuja. Olen metsiä rakastava kaupunkilainen, joka innostuu luovista jutuista ja maailmanparantamisesta. Kansallispuistot ovat olohuoneeni.

Mirka Soinikoski

Kansanedustaja

Olen hämeenlinnalainen kaupunginvaltuutettu ja anestesialääkäri. Minut tunnetaan lapsen oikeuksien ja luonnon puolustajana, sote-soturina sekä päärata-aktiivina. Näiden teemojen parissa teen töitä myös eduskunnassa.

Iiris Suomela

Kansanedustaja

Minulle on ensisijaisen tärkeää, että ihmisiä kohdellaan ihmisinä - yhdenvertaisina, tuntevina, ajattelevina ja kykeneväisinä; yhtä arvokkaina kansalaisuudesta, uskonnosta ja ihonväristä riippumatta.

Sofia Virta

Kansanedustaja

Suomi tarvitsee inhimillisyyttä ja oikeudenmukaisuutta puolustavan kansanedustajan.