Mitä vihreät kansanedustajat tekevät?

Seuraa eduskunnan monimuotoista työsarkaa lähempää, sivulle tulee joka kuukausi kansanedustajien tiiviitä tietoiskuja viimeisen kuukauden ajankohtaisimmista aikaansaannoksista!

Kesäkuu

Noora Koponen

19 mitalia voittanut Suomen Special Olympics -joukkue toi mitaliloistoa eduskuntaan

Suomalaisurheilijat palasivat Maltan kisoista kotiin 19 mitalin kanssa ja sain kunnian kutsua heidät mitalikahveille eduskuntaan. Kisat olivat ensimmäiset kehitysvammaisten Special Olympics -kisat yli kahden vuoden koronatauon jälkeen, joten tapahtumalla oli suuri merkitys, muutenkin kuin  urheilullisesti.

Jokaisella meistä on oikeus ymmärtää viranomaisten ohjeita ja päätöksiä

Viranomaisten monimutkainen kieli heikentää kansalaisten oikeusturvaa ja palvelujen saavutettavuutta. Kansalliskielistrategia ei huomioi selkeää virkakieltä eikä viranomaisilla ole kunnon resursseja kielenhuoltoon. Kysyin hallitukselta, missä viipyvät toimet selkeän virkakielen edistämiseksi.

Huhtikuu

Mirka Soinikoski

Lapsen oikeudet ovat aikuisten tekoja

Lapsipolitiikka ei saa olla muista politiikan osa-alueista erillään, vaan se pitää liittää osaksi kaikkea julkista politiikkaa. Lapsivaikutusten arviointi pitääkin ottaa systemaattisesti mukaan osaksi kaikkea päätöksentekoa, jotta lasten ja perheiden ääni kuuluu päätöksenteossa.

Inka Hopsu

Kansalaisten kriisivalmiutta tulee parantaa

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on kasvattanut kansalaisten kriisitietoisuutta ja lisännyt halukkuutta vahvistaa varautumista erilaisiin kriisitilanteisiin. Suomen maanpuolustus on hyvällä tolalla, mutta myös vapaaehtoisen kansalaispalveluksen pilottiohjelman kehittämiseen on tarve.

Bella Forsgrén

Kurkkaa Bellan työhuoneeseen Yle Kioskin Tiktokissa

Yle Kioski on jalkautunut eduskuntaan ja käy tutustumassa kaikkien eduskuntaryhmien yhden edustajan työhuoneeseen. Bella Forsgrénin työhuone sai kunnian edustaa Vihreitä. Yle Kioskin videot tavoittavat Tiktokissa kymmeniä tuhansia, jopa satoja tuhansia nuoria.

Katso video

Mari Holopainen

Yritysvastuulailla on nyt enemmän tilausta kuin koskaan aiemmin

Suomeen tarvitaan yritysvastuulaki, jotta kaikki yritykset huomioisivat ihmisoikeudet ja ympäristön arvoketjuissaan. Kauppasopimukset pitäisi kytkeä vaatimuksiin kunnioittaa ihmisoikeuksia, jos haluamme vahvistaa demokraattista maailmanjärjestystä. Kirjoitin aiheesta Kauppalehteen.

Jenni Pitko (ja Tiina Elo)

Kasviproteiineista uusi suomalainen menestystarina

Kotimainen kasvipohjainen ruoka on tutkitusti hellempää ympäristölle ja parantaa kansanterveyttä. Kokosimme kymmenen keinoa, joilla voimme vauhdittaa kasvipohjaisen ruoan tuotantoa ja kulutusta sekä näin luoda edellytyksiä myös kansainväliselle kaupalliselle menestykselle.

Noora Koponen

Eduskunnan nepsy-verkosto on perustettu

Neurokirjon ihmisiä ymmärretään ja tunnistetaan palveluissa vielä hyvin vähän. Tähän olen törmännyt niin autismikirjon lapsen äitinä kuin lukuisten yhteydenottojen kautta. Tähän haasteeseen vastaamiseksi perustin eduskuntaan nepsy-verkoston, jotta nepsy-ihmisten ääni.

Saara Hyrkkö

Päihdepolitiikan pitää perustua tutkittuun tietoon

Lakivaliokunta sai valmiiksi mietinnön ns. kannabis-kansalaisaloitteessa. Emme esitä aloitteen hyväksymistä. Jätimme vas. kanssa vastalauseen, koska mielestämme nykyinen huumepolitiikka ole onnistunut haittojen vähentämisessä. Tarvitaan laaja selvitys kehittämistoimista.

Tiina Elo (ja Jenni Pitko)

Kasviproteiineista uusi suomalainen menestystarina