Emma Kari koronatoimista: Pienimmät eivät saa jäädä jalkoihin

25.04.2020

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Emma Kari otti kantaa lasten ja perheiden tilanteeseen koronakriisissä. Kari piti avauspuheenvuoron Vihreiden puoluevaltuuskunnan etäkokouksessa 25.4.2020.

– Lapset eivät ole koronaviruksen riskiryhmää, mutta kun puhutaan korotoimien seurauksista, niin silloin lapset ovat riskiryhmää, Emma Kari sanoi puheessaan.

– Meidän iso tavoite tässä hallituksessa oli saada lasten eriarvoistuminen ja oppimiserojen kasvu pysähtymään. Jos päiväkoteja ja kouluja ei pystytä avaamaan ennen kesätaukoa, lapset ovat ilman lähiopetusta yli viisi kuukautta putkeen. Sitä, miten tämä tulee vaikuttamaan, ei kukaan voi täysin varmasti tietää. Kaikella todennäköisyydellä erot lasten välillä tulevat kasvamaan entisestään, Kari sanoi.

Tulevana keskiviikkona hallitus käy keskustelun päiväkotien ja koulujen jatkosta, ja vielä ennen kesää päätetään lasten ja nuorten tukipaketista kriisin jälkihoitoon. Viimeksi eilen illalla lastensuojelujärjestö Pelastakaa lapset vetosi lasten ja perheiden puolesta ja totesi, että koulujen avaaminen parantaisi lasten hyvinvointia.

– Päiväkotien ja koulujen avaamisen on oltava ensimmäisiä asioita listalla kun poikkeustoimia punnitaan. Meille on selvää, että päätös lasten palaamisesta päiväkoteihin ja kouluihin pitää tehdä terveysasiantuntijoiden suositusten perusteella. Sen pohjalta on edettävä lasten etu ja hyvinvointi edellä, Kari sanoi.

– Nyt tarvitaan panostuksia neuvoloihin ja perheiden tukeen, mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä päiväkoteihin ja kouluihin. Varhaiskasvatuksen osallistumisasteen nostaminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Pienimmät eivät saa jäädä kriisissä jalkoihin. Rahat varhaiskasvatuksen kolmiportaisen tuen toteuttamiseen ja koulujen oppilashuollon vahvistamiseen on nyt löydyttävä. Samalla opettajien työhyvinvoinnista on pidettävä huolta, Kari sanoi.

– Tämän päivän lapsiin ei saa jäädä sellaista arpea, jonka lama jätti minun sukupolveeni. Kun me toistelemme, ettei 1990-luvun virheitä saa toistaa, sen on tarkoitettava myös sitä, että nyt ei jätetä lapsia ja nuoria yksin tyhjän päälle, Kari sanoi.

Lue koko puhe.