Suomi tarvitsee suunnanmuutoksen

31.08.2018

Suomi tarvitsee suunnanmuutoksen. Viime vuosina hallituksen politiikka on työntänyt ihmisiä samasta veneestä yli laidan kylmään veteen. Hallituksen viimeinen budjettiesitys jatkaa samaa tulevaisuudesta piittaamatonta linjaa.

On selvää, että todellisia ratkaisuja Suomen suunnan kääntämiseksi ei tämä hallitus pysty enää tekemään. Muutos jää ensi hallituksen tehtäväksi. Vihreiden mielestä seuraavalla hallituksella on kolme tärkeää tehtävää.

Me haluamme tehdä suomalaisesta koulutuksesta maailman parhaan. Se vaatii täyskäännöksen nykyisen hallituksen politiikkaan. Jokaiselle oppijalle on taattava laadukas opetus opintopolun kaikilla tasoilla varhaiskasvatuksesta aina tohtoriopintoihin saakka. Se vaatii isoja lisäpanostuksia koko koulutuspolulle sekä tieteeseen ja tutkimukseen.

Ilmastopolitiikassa kunnianhimo on nostettava täysin uudelle tasolle. Ensi vaalit ovat ilmastovaalit, ja jokaisen puolueen tulee kertoa, mihin konkreettisiin toimiin ne ovat valmiit ilmaston hyväksi. Me Vihreät julkaisimme juuri oman aikataulumme fossiilisten polttoaineiden alasajoon. Vaadimme jokaista puoluetta sitoutumaan nopeisiin ja kunnianhimoisin toimiin, ei löysiin puheisiin.

Köyhyyden ja syrjäytymisen torjunta on nostettava politiikan kärkeen. Hallitus on pannut kaikkein heikoimmassa asemassa olevat politiikkansa maksajiksi. Tämä ei voi jatkua. Perustoimeentulon takaaminen jokaiselle vaatii ison uudistuksen sosiaaliturvaan. Nykyinen tukiviidakko on yksinkertaistettava perustuloksi, jotta se kantaa elämäntilanteesta toiseen.

Hallituksen eriarvoistava politiikka on osunut erityisen kipeästi lapsiin. Suomessa elää köyhyydessä 100 000 lasta. Se on hälyttävän paljon. Köyhyys näkyy lasten ja nuorten arjessa monin tavoin, mistä kertoo myös Pelastakaa Lasten tuore selvitys. Siinä lähes 70 prosenttia vähävaraisten perheiden lapsista kertoi tulleensa kiusatuksi.

Tätä taustaa vasten on erityisen härskiä, että hallituspuolueet sanovat nyt olevansa huolissaan lasten asiasta. Koko hallituskauden ajan nämä samat puolueet ovat heikentäneet lasten asemaa kasvattamalla päiväkotien ryhmäkokoja ja leikkaamalla massiivisesti koulutuksesta ja köyhimpien lapsiperheiden toimeentulosta. Missä huoli lasten syrjäytymisestä oli silloin, kun näitä päätöksiä tehtiin?

Vihreiden mielestä jokainen euro budjetissa on arvovalinta. Tulevaisuuden Suomea ei rakenneta leikkaamalla, vaan kunnianhimoisilla panostuksilla ilmastoon, koulutukseen ja köyhyyden vähentämiseen. Tämä on meidän tehtävämme ensi vaalikaudella.