Kun maailma on sumussa, tarvitaan majakkaa

08.03.2022

Maailma kasaa kriisiä kriisin päälle. Myllerrys voi tuntua hankalalta hetkeltä linjata Vihreiden poliittista ohjelmaa. Vai onko hetki ehkä sittenkin juuri oikea?

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan merkitsi jälleen yhtä käännekohtaa historiassa. Vain kahta vuotta aiemmin maailma alkoi tuskaisen yhteiselon vuosisadan pahimman pandemian kanssa.

Molemmat kriisit ajoivat maailman epävarmuuteen, jossa näkymä edes päiviä ja viikkoja eteenpäin oli sumussa – kuukausista ja vuosista puhumattakaan. Molemmat kriisit myös muuttivat kertaheitolla sitä, mitä pidettiin mahdollisena ja realistisena.

Ukrainan sota on ymmärrettävästi värittänyt myös suomalaista poliittista keskustelua.

Kriisinkestävyys on noussut arvoon arvaamattomaan. Huoltovarmuudesta, energiaitsenäisyydestä ja uskottavasta puolustuksesta puhutaan nyt uusin – tai uudelleen löydetyin – äänenpainoin.

Poliittisen ohjelman laatiminen murroksen keskellä ei ole helppoa. Kun maailma ympärillä on jatkuvassa liikkeessä, tämän päivän tilanteeseen sopivat linjaukset saattavat jo huomenna näyttää vanhentuneilta.

Toisaalta juuri sumussa tarvitaan majakkaa. Kriisien keskellä on hyvä hetki esittää peruskysymyksiä. Mikä todella on tärkeää? Mihin arvomme ja periaatteemme viitoittavat tietä? Poliittisen ohjelman laatiminen tuntuu myös uudella tavalla merkitykselliseltä tilanteessa, jossa sortovalta yrittää nujertaa vapauksia sotimalla omassa maanosassamme.

Puolueiden tavoitteiden linjaaminen ja rakentava yhteiskunnallinen keskustelu ovat demokratian arkista mutta välttämätöntä perustyötä.

Nyt tähän keskusteluun tarvitaan teitä kaikkia. Vihreiden nykyisiä, entisiä ja tulevia luottamushenkilöitä, aktiiveja ja jäseniä. Asiantuntijoita ja sidosryhmien edustajia. Vihertävästi ajattelevia ja maailman tilasta huolestuneita kansalaisia.

Kommentointi on avoin kaikille vihreille, niin yksittäisille jäsenille kuin yhdistyksille. Kommenttikierroksen aikana keskustellaan, väitellään, kommentoidaan ja muotoillaan kantoja ohjelmaluonnoksen pohjalta. Luonnoksesta kannattaakin keskustella porukalla: tilaisuuksia ja kommentteja toivotaan niin piireiltä, liitoilta, valtakunnallisilta jäsenyhdistyksiltä kuin paikallisyhdistyksiltä ja valtuustoryhmiltä. Kuka tahansa vihreä voi järjestää tilaisuuden tai kommentoida yksin tai porukalla.

Kommentointi on avoinna 8.–28.3.2022. Kommentit annetaan lomakkeella, jonka löydät täältä. Ohjelmaluonnos löytyy täältä.

Vihreiden puoluekokous pidetään 21.–22.5.2022. Hyväksymisen jälkeen poliittinen ohjelma tulee olemaan voimassa eduskuntakauden 2023–2027.