Puoluekokouksessa on häirintäyhdyshenkilöt

Vihreiden puoluekokous on häirinnästä ja syrjinnästä vapaa alue. Tapahtumassa noudatetaan turvallisemman tilan politiikkaa.

Turvallinen ja hyvä ilmapiiri luodaan yhdessä kunnioittamalla jokaisen oikeutta olla oma itsensä. Arvostamme muita, vaikka olisimme eri mieltä. Emme nolaa ketään, vähättele tai yleistä, kosketa ilman lupaa tai tee oletuksia ihmisistä esimerkiksi sukupuoleen, seksuaalisuuteen tai terveyteen liittyen.

Haluamme, että puoluekokouksessa jokainen voi olla, toimia ja vaikuttaa, ilman pelkoa syrjinnästä, häirinnästä tai kiusaamisesta. Epäasialliseen kohteluun ja käytökseen puuttuminen on jokaisen tehtävä. Turvallisemmassa tilassa uskallamme myös käsitellä ristiriitoja ja etsiä ratkaisuja rakentavasti.

Häirintä on ihmisarvoa loukkaavaa käyttäytymistä, joka perustuu henkilön ominaisuuksiin. Häirintää voi olla myös rasistinen tai muu johonkin ryhmään kohdistettu vihapuhe sekä epäasiallinen tai syrjivä kohtelu ja kiusaaminen. Seksuaalinen häirintä on sanallista, sanatonta tai fyysistä, luonteeltaan seksuaalista ei-toivottua käytöstä, jolla loukataan henkilön henkistä tai fyysistä koskemattomuutta.

Jos kohtaat tapahtumassa häirintää tai epäasiallista kohtelua, voit olla yhteydessä häirintäyhdyshenkilöihin. Voit myös itse ottaa asian puheeksi henkilön kanssa, joka on mielestäsi syyllistynyt epäasialliseen käytökseen.

Häirintäyhdyshenkilön tehtävänä on neuvoa, tukea ja auttaa tapahtuman osallistujia. Häirintäyhdyshenkilö ei ole tuomari, mutta voi auttaa tilanteissa eteenpäin, eikä ryhdy koskaan toimenpiteisiin ilman asianomaisen lupaa. Keskustelut häirintäyhdyshenkilön kanssa ovat aina luottamuksellisia. Häirintäyhdyshenkilöt ovat tehtävään koulutettuja vapaaehtoisia.

Häirintäyhdyshenkilöt tavoitat numerosta 050 xxx xxxx (puhelu, tekstiviesti, Whatsapp).

Tällä lomakkeella voit myös ottaa yhteyttä häirintä- ja yhdenvertaisuusasioissa. Lomakkeen voit täyttää nimelläsi tai nimettömänä ja se käsitellään mahdollisimman pian luottamuksellisesti. Lomakkeen voi täyttää ennen tapahtumaa, sen aikana tai jälkeen. Ilmoituksia käsittelevät tapahtuman häirintäyhdyshenkilöt ja puoluetoimiston työntekijät. Käsittelyn jälkeen kaikki tiedot poistetaan.

Häirintäyhdyshekilöt esitellään kokouksen alussa. Muistathan, että yhteyttä voi ottaa matalalla kynnyksellä.