Vihreiden tapahtumissa on häirintäyhdyshenkilöt

Vihreiden puoluekokouksessa ja muissa tapahtumissa noudatetaan turvallisemman tilan politiikkaa. Yhdessä luomme syrjinnästä ja häirinnästä vapaita alueita.

Turvallinen ja hyvä ilmapiiri synnytetään yhdessä kunnioittamalla jokaisen oikeutta olla oma itsensä ja tulla kunnioitetuksi sellaisena kuin on, myös virtuaalikokouksessa. Häirintä on loukkaavaa käyttäytymistä tai epäasiallisia kommentteja, jotka perustuvat henkilön ominaisuuksiin. Häirintää voi olla myös rasistinen tai muu johonkin ryhmään kohdistettu vihapuhe sekä epäasiallinen tai syrjivä kommentointi. Puoluekokouksessa on koko ajan läsnä puolueen työntekijöitä, jotka moderoivat chat-alustoja.

Jos kohtaat tapahtumassa häirintää tai epäasiallista kohtelua, voit olla yhteydessä häirintäyhdyshenkilöihin. Voit myös itse ottaa asian puheeksi henkilön kanssa, joka on mielestäsi syyllistynyt epäasialliseen käytökseen.

Häirintäyhdyshenkilöihin saat yhteyden jättämällä soittopyynnön sähköpostitse osoitteeseen hairintayhdyshenkilo@vihreat.fi. Älä kirjoita viestiin muuta kuin toive soittaa sinulle ja puhelinnumerosi. Vuorossa oleva häirintäyhdyshenkilö ottaa sinuun yhteyttä puhelimitse. Häirintäyhdyshenkilöt seuraavat sähköpostia ja vastaavat soittopyyntöihin kokouksen aikana eli lauantaina klo 10-18 ja klo sunnuntaina 10-15.

Häirintäyhdyshenkilön tehtävänä on neuvoa, tukea ja auttaa tapahtuman osallistujia. Häirintäyhdyshenkilö ei ole tuomari, mutta voi auttaa tilanteissa eteenpäin, eikä ryhdy koskaan toimenpiteisiin ilman asianomaisen lupaa. Keskustelut häirintäyhdyshenkilön kanssa ovat aina luottamuksellisia.