Kun yhdistys on rekisteröity, se voi hakea Vihreän liiton jäsenyyttä.

Uudet yhdistykset hyväksytään puolueen jäseneksi puoluevaltuuskunnan kokouksessa, joita pidetään yleensä kaksi kevätkaudella ja kaksi syyskaudella. Valtuuskunnan kokousten ajankohdat näet täältä.

Hakemus on syytä toimittaa hyvissä ajoin ennen valtuuskunnan kokousta puoluetoimistolle postitse : Vihreä liitto rp / järjestöpäällikkö, Fredrikinkatu 33 A, 2. krs, 00120 Helsinki.

Yhdistyksen pitää liittää hakemukseensa seuraavat asiakirjat:

1. Jäsenhakemus

Hakemus voi olla vapaamuotoinen, eikä siinä tarvitse sanoa muuta kuin että haemme Vihreä liitto rp:n jäsenyyttä. Hakemuksessa pitää olla yhdistyksen virallinen allekirjoitus (siis yhdistyksen sääntöjen mukaisten nimenkirjoittajien allekirjoitus tai -kirjoitukset).

2. Yhdistyksen säännöt

Sääntöjen on oltava yhdistyksen voimassaolevat, yhdistysrekisterin tarkastamat säännöt.

3. Tiedot perustajajäsenistä ja hallituksen jäsenten ajan tasalla olevat yhteystiedot

Hakemukseen liitetään mukaan tiedot yhdistyksen perustajajäsenistä sekä yhdistyksen toimihenkilöiden (puheenjohtaja, sihteeri, taloudenhoitaja) ja muiden hallituksen jäsenten ajan tasalla olevat yhteystiedot (kotiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite).

(HUOM! Jos kyseessä on vanha yhdistys, jonka perustajajäsenistä ei ole enää saatavissa tietoa, pelkkä luettelo nykyisistä toimihenkilöistä yhteystietoineen riittää.)

Yhdistyksen yhteystiedot tulee ilmoittaa MYÖS sähköisellä lomakkeella puoluetoimistolle.

4. Pöytäkirjanote yhdistyksen kokouksen päätöksestä liittyä Vihreään liittoon

Jos jo yhdistyksen säännöissä on päätetty Vihreään liittoon kuulumisesta (esim. mallisääntöjen mukaisella sääntömääräyksellä "Yhdistys on Vihreä liitto r.p:n jäsenyhdistys"), ei puolueeseen liittymisestä tarvitse tehdä erillistä päätöstä.

Jos sen sijaan yhdistyksen säännöissä ei ole määräystä asiasta, pitää päätös Vihreän liiton jäsenyyden hakemisesta tehdä yhdistyksen kokouksessa, ellei yhdistyksen säännöissä erikseen mainita, että hallitus voi tehdä tämänkaltaisia päätöksiä. Kätevintä on, jos tämä päätös tehdään suoraan perustavassa kokouksessa.

Huom! Paikallisyhdistyksen on haettava erikseen oman piirijärjestönsä jäseneksi. Jäsenyys Vihreässä liitossa ei siis tuo automaattisesti mukanaan piirin jäsenyyttä. Päätös piirin jäsenyyden hakemisesta kannattaa tehdä samassa yhteydessä kun yhdistys päättää Vihreän liiton jäsenyydenkin hakemisesta.

Tämän lisäksi toimisto tarkistaa, että yhdistys on rekisteröity, koska Vihreän liiton jäseneksi voidaan hyväksyä vain rekisteröityjä yhdistyksiä. Vireillä oleva rekisteröinti ei siis ole riittävä, vaan rekisteröitymisen pitää olla jo tapahtunut.

Lisätietoja saat Vihreän liiton toimistolta järjestöpäälliköltä jarjestopaallikko@vihreat.fi tai puoluevaltuuskunnan asioita hoitavalta hallintopäällikkö Risto Kankaanpäältä, p. 050 544 7510, hallintopaallikko@vihreat.fi